Competencies for Canada’s Substance Use Workforce – Final Release / Publication des Compétences pour les intervenants en usage de substances au Canada

The French version of this message follows | La version française de ce message suit

Dear colleague,

Behavioural and technical competencies describe the necessary behaviours, skills and knowledge required for both regulated and unregulated professionals who work with people who use substances.

The newly updated Competencies for Canada’s Substance Use Workforce, produced by the Canadian Centre on Substance use and Addiction (CCSA), have been revised in collaboration with subject-matter experts, advisory group members, consultants, and people with lived and living experience of substance use and their families and friends.

The updated competencies toolkit with a new design and interactive web pages for ease of access is now available online. A new tutorial video series explains how a competency-based framework can be used for job descriptions, scope of practice, interviewing and performance management.

As existing staff are re-deployed, new staff recruited and multidisciplinary teams mobilized to respond to growing challenges and evolving needs across mental health and substance use services, CCSA’s competencies, videos and tools guide organizations in using a competency-based framework for:

• Interviewing
• Hiring
• Performance coaching and management
• Training
• Curriculum development
• Professional development

To improve the quality of services for people who use substances, the Behavioural Competencies should be used together with the Technical Competencies, as well as the accompanying guides and tools on our website. We also recommend that organizations adapt the competencies tools and resources to suit local contexts, mandates, population needs and settings.

To stay informed on further updates related to the competencies or workforce development, please subscribe to the workforce development mailing list.

We hope this release of the Competencies for Canada’s Substance Use Workforce and tutorial videos will be helpful to you and your organization during these demanding times.

Thank you and stay well.

*****

Madame, Monsieur,

Les compétences comportementales et techniques énoncent les comportements, les aptitudes et les connaissances nécessaires aux professionnels réglementés et non réglementés qui travaillent avec des personnes qui consomment des substances.

Récemment révisées, les Compétences pour les intervenants en usage de substances au Canada sont produites par le Centre canadien sur les dépendances et l’usage de substances (CCDUS). Cette révision s’est faite en collaboration avec des spécialistes du domaine, des membres de groupes consultatifs, des experts-conseils et des personnes ayant une expérience passée ou présente de l’usage de substances, leur famille et leurs amis.

Les compétences révisées peuvent maintenant être consultées sur des pages Web interactives et conviviales, qui mettent en valeur leur nouvelle identité visuelle. Vous y trouverez aussi une série de vidéos de formation montrant comment l’adoption d’une approche axée sur les compétences pourrait vous aider à rédiger des descriptions de postes, à préciser un champ de pratique et à faciliter vos processus d’entrevue et de gestion du rendement.

Avec la réaffectation d’employés, le recrutement de nouveaux employés et la mobilisation d’équipes multidisciplinaires en réponse aux défis grandissants et aux besoins changeants du secteur des services de santé mentale et d’usage de substances, les compétences, vidéos et outils du CCDUS seront un guide utile aux organisations, et ce, dans plusieurs domaines :

• l’entrevue
• l’embauche
• l’encadrement et la gestion du rendement
• la formation
• l’élaboration de programmes d’enseignement
• le perfectionnement professionnel

Pour améliorer la qualité des services offerts aux personnes qui consomment, il est conseillé d’utiliser les compétences comportementales de concert avec les compétences techniques et les autres guides et outils qui se trouvent sur notre site Web. Nous recommandons aussi aux organisations d’adapter les outils et ressources en fonction de leur contexte, de leur mandat, des besoins de leur clientèle et de leur milieu.

Nous vous invitons à vous abonner à notre liste d’envoi pour être informés des dernières nouvelles concernant les compétences et le perfectionnement de la main-d’œuvre.

Nous espérons que la publication des Compétences pour les intervenants en usage de substances au Canada et des vidéos de formation vous sera utile, à votre organisation et à vous, pendant cette période difficile.

Merci et portez-vous bien.

Subscribe to CCSA e-newsletters | Vous abonner aux bulletins électroniques du CCDUS

CCSA was created by Parliament to provide national leadership to address substance use in Canada. A trusted counsel, we provide national guidance to decision makers by harnessing the power of research, curating knowledge and bringing together diverse perspectives.<span “>

Le CCDUS a été créé par le Parlement afin de fournir un leadership national pour aborder la consommation de substances au Canada. À titre d’organisme digne de confiance, il offre des conseils aux décideurs partout au pays en profitant du pouvoir des recherches, en cultivant les connaissances et en rassemblant divers points de vue.<span “>

COVID-19 Exposure Guidance Document:

Developed at SHCHC for the various scenarios of exposure. Each agency will need to develop how it manages the leaves required in the various scenarios – according to their own policies. It does give guidance on when workers should isolate from the workplace and / or do work isolation.

Leaders, Managers, Supervisors COVID-19: Pandemic Toolkit

Managing Through COVID19 How to Support your Employees’ Mental Health: An Employer’s Guide

  • During these unusual times, many of us are experiencing changes to our lives, our routines, our work environment and the work we do. Ottawa Public Health has developed a guide to help organizations through these unprecedented times.
  • Managing Through COVID19 How to Support your Employees’ Mental Health: An Employer’s Guideprovides organizations with mental health resources and strategies to support your employees.
  • This guide, based on the 13 factors within the National Standard for Psychological Health and Safety in the Workplace, containsrecommendations on protecting your employees’ mental health during the time of COVID-19.
  • The recommendations are designed to ensure employers are always considering the 13 factors to create and maintain a mentally healthy and safe workplace which is especially important during these times when stress may be higher than usual for your staff. The recommendations also take into consideration best practices around change management, workplace trauma, and resilience.
  • We hope this guide will be useful to you and to your employees. Remember that we are all in this together!

Objet : Pour surmonter la crise de la COVID-19 – Comment protéger la santé mentale de votre personnel : un guide de l’employeur

  • En ces temps exceptionnels, la vie, la routine, le lieu de travail et peut-être même le travail de plusieurs d’entre nous ont subi des changements. Santé publique Ottawa a élaboré un guide unique pour vous aider à surmonter cette période sans précédent.
  • Surmonter la crise de la COVID-19– Protéger la santé mentale de vos employés Guide de l’employeur vous fournit des ressources et des stratégies qui ont fait leurs preuves pour soutenir vos employés.
  • Ce guide, fondé sur les 13 facteurs de la Norme nationale pour la Santé et sécurité psychologiques en milieu de travail, contient des recommandations sur les moyens de protéger la santé mentale de votre personnel en cette période de COVID-19.
  • Les recommandations visent à assurer que l’employeur tient compte des 13 facteurs de la Norme qui contribuent à la sécurité et à la santé mentale en milieu de travail de façon durable, ce qui est particulièrement important en ces temps où votre personnel peut être plus stressé que d’habitude. Les recommandations tiennent également compte des pratiques exemplaires relatives à la gestion du changement, aux traumatismes en milieu de travail et à la résilience.
  • Nous espérons que ce guide vous sera utile, à vous et à vos employés. N’oubliez pas que nous devons tous être solidaires!